A kosár üres

"MILYEN EGY HIBÁTLAN KERÉKPÁR?"

Ez akár egy szubjektív kérdés is lehet, pedig nem az, mert vannak olyan alapvető szabályszerűségek egy kerékpáron, amik ha nem az előírásokat követik, akkor azokra meglévő hibaként kell tekinteni.
Miről is van itt szó?
Tulajdonképpen a gyáritól vagy a normától eltérő működésről.
Vágjunk is bele a közepébe! Nézzük meg saját kerékpárunkat, vagy a vásárolni kívánt kerékpárt és a következőket ellenőrizzük le:

- Fékek

Először is, hogy fog e! Ez után tárcsaféknél a fékpofák vastagságát, valamint hogy a féktárcsa milyen állapotban van, nincsenek-e kivállasodva, nem üt e? (nincs e benne "8-as").
Cantillever, országúti, vagy V-féknél szintén a fékpofák vastagságát, valamint helyzeteit, hogy valóban csak a felnihez érnek-e, nem pedig pl. a gumihoz is, továbbá párhuzamos működésüket kell megnézni.

- Váltók

Működnek e? Párhuzamos a futásuk, vagy ferdék? Az első váltó terelőlemezének párhuzamosan kell futni a lánctányérral. A hátsó váltó kanalának párhuzamosan kell futni a fogaskerekekkel, ill. a hátsókerék vonalával. Ezt hátulról azonnal láthatjuk. Ha a hátsó váltó a vonaltól eltér, (ferde) az adódhat a váltókanál elhajlásából is vagy a váltófül elgörbüléséből. Mindkettő pontatlan váltást eredményez.

- Hajtókar és hajtókar csapágy

Ha kotyog, ferde, vagy kacsázik a lábunk alatt a pedál az bizony hibát jelent.
A pici kotyogás és a kicsi kacsa is! :)

- Kormánycsapágy

Húzzuk be az első féket és mozgassuk a bringát előre, hátra. Ha kotyogást érzünk, akkor a másik kezünkkel fogjuk össze a fejcsapágyat és a homlokcsövet, így érezhetjük, hogy valóban a fejcsapágy kotyog e, nem pedig a teleszkópunk, vagy a tárcsafék betét a féknyeregben. (az utóbbi nem feltétlen hiba)

- Kerekek, kerékagyak

A kerekeket ha megforgatjuk, akkor azok csapágyainak hangtalanul, akadás mentesen kell forogniuk. Ha szorul, vagy kotyog, az az agy hibája. Ha a felniben nyolcas van, vagy tojás (hosszirányú kilengés) ne adj isten felütés, pl. egy járda patkától vagy egy kőtől, az is mind hibának minősül. Egy hibátlan keréknek hangtalanul, nyolcas, felütés és tojásmentesen kell forognia, feszes küllőkkel. (a küllők feszességét is szabvány írja elő, Nm-ben van megadva és a meghajtási és nem meghajtási oldaltól függően különböző értékkel bírnak, de ez már csak a legprofibb felhasználási szinten számít)

- Váz

Azon felül, hogy a hegesztéseknél nincs-e hajszálrepedés, vagy egyéb helyen a váz nincs-e eltörve, megrepedve, használt bringáknál a csavarodásra is oda kell figyelni. Speciális szerszámmal, eszközzel lehet mérni a váz egyenes futását, de ha a bringa mögött megyünk egy másik bicajjal és a két kerekét 
párhuzamosnak látjuk és nem ferdék egymástól, akkor olyan nagy baja nem lehet a váznak. A legtöbb esetben ez a teszt elegendő is.

- Markolat

Azon kívül, hogy milyen állapotban van, csavaros markolatoknál nagyon  
fontos tényező még, hogy elforog-e a markolat vagy sem. Ha forog, akkor a csavarokat meg kell húzni.

- Csavarok

Minden csavart ellenőrizzünk le! A váltógörgő csavarjait is! A kerékpár csavarjai csak egy adott Nm-el húzhatóak meg, szóval nem szabad túlságosan megtépni, mert eltörhetnek, megszakadhatnak. Ha  
nincs nyomatékkulcsunk (miért is volna  :D ) akkor pl. az imbusz és torx csavarokat ne állandó erővel húzzuk meg, hanem a végén már csak kicsiket kocogtatva húzzuk meg a szerszámmal, így elkerülve a  
"túlhúzást".

 

- Bowdenek, bowdenházak

A bowdennek a bowdenházban simán kell futni. Ha szorul, akkor bowdent, vagy adott esetben bowdent és bowdenházat kell cserélni. Figyelni kell arra is, hogy ne legyenek külső sérülések a  
bowdenházon. Ha meg van törve, akkor az cserére szorul. Ha a bowden vége ki van rojtosodva, akkor azt a következő szerviz alakalmával cseréltessük ki, így a szervizzel egy új bowdenzáró véget is kapunk.

- Lánc és fogaskerekek

Általános hibáik a hosszú használatból erednek.
A fogaskerekek elkopnak, ekkor a fogak cápafog alakúra kopnak. Ezeket cserélni kell.
A lánc leginkább megnyúlik. Ezt úgy tudjuk leellenőrizni, ha nincs láncnyúlás mérő szerszámunk, (miért is volna  :D), hogy az első váltóval felváltunk a legnagyobb fogaskerékre, majd a láncot kb. középtájékon megpróbáljuk elemelni a lánctányérról. Ha csak egy picit tudjuk elemelni, csak, épp hogy, akkor a láncunk még jó. De ha már át látunk a lánc és a lánctányér között, akkor az a lánc már igen csak meg van nyúlva és cserére szorul.

- Gumik

A gumikon látszik minden! Kopott nem kopott, repedezett vagy sem, van  
e rajta szálszakadás (pupli :D ) vagy sem. Ezeket érdemes mind leellenörizni.


Érdemes továbbá minden beállítást ellenőrizni, mint pl. a nyereg dőlésszög (max +3fok), nyereg középpont és végállások, kormány, fékkarok, váltókarok  távolsága, guminyomás, váltók végállásainak beállítása, ez utóbbinak hiányossága a lánc küllők közé esését, illetve a fogaskerék koszorúsoron kívül kerülését okozhatja, aminek végeredménye egy igen csak költséges szervizt eredményezhet, mert a váltó akár le is szakadhat a helyéről.


Nézd át bicajod és ha hibát találsz keresd meg szervizünket, hivatkozza HBB blogunkra és a szervizdíjból 10% árengedményt adunk. Ha kedveled  Facebook oldalunkat (HEAD Bike Hungary)
https://www.facebook.com/headbikehungary

és oldalunkat meg is osztod FB profilodon, akkor további 10% kedvezményt, így összesen 20% kedvezményt biztosítunk számodra a szerviz költségből!!!

Gyémánt Tomi
HEAD Bike Brand Manager
HBB szakmai írója

Szűrők
A webshopban nincs ilyen termék